Wyobraź sobie, że piszesz mniej lub bardziej rozbudowany program wykorzystując paradygmat obiektowy. Twoja aplikacja powstaje przy użyciu wielu klas i zależności. W którymś momencie pojawia się błąd lub chcesz po prostu rozbudować swoje dzieło o nowe funkcjonalności. Okazuje się, że w obu przypadkach, aby dokonać zmian, musisz poświęcić sporą ilość czasu na zrozumienie własnego kodu oraz na jego modyfikacje w wielu miejscach – zarówno całych klas, jak i powiązań między nimi. Co więcej, wiele zależności wymaga zakodowania od nowa, a to oczywiście także zwiększa czasochłonność Twojej pracy i być może nawet stopień skomplikowania kodu.

W celu zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia takich bądź podobnych sytuacji, pewien amerykański programista o nazwisku Robert Cecil Martin (znany również jako Uncle Bob) sformułował 5 zasad dobrych praktyk określanych akronimem SOLID.

Czym jest SOLID?

W skład SOLID wchodzą następujące zasady:

Więcej o „SOLIDnym” programowaniu dowiecie z pięciu artykułów poświęconych każdej zasadzie z osobna, do których linki znajdziecie powyżej 🌐. Miłej lektury 🙂.


0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *